Funkcje wizualizacji
Na podstawie dostępnej literatury, a także własnych doświadczeń rewalidacyjno-terapeutycznych, uważam, że wizualizacja ma cztery podstawowe funkcje:
- terapeutyczną,
- diagnostyczną,
- profilaktyczną,
- dydaktyczną.
Większość autorów opisuje przede wszystkim funkcję terapeutyczną, gdyż wizualizację stosuje się przede wszystkim w terapii. Jednak aby uzyskać pełniejszy obraz istoty wizualizacji, nie można pominąć pozostałych funkcji.
Zobacz też: Czym jest wizualizacja?
Terapeutyczna funkcja wizualizacji
Docenia się funkcję terapeutyczną wizualizacji i stosuje się ją w pracy z niemal każdą grupą pacjentów.
Wizualizacja jako przeżycie wielozmysłowe wspomaga proces uświadamiania sobie obrazu własnego ciała, ułatwia wypracowanie jego nowej percepcji. Jest więc bardzo przydatna w pracy z osobami, u ktorych percepcja ciała jest z jakiś powodów zaburzona, np. w wypadku zaburzeń ze strony analizatora wzrokowego, w porażeniu mózgowym, w niektórych chorobach psychicznych.
Zaletą wizualizacji jest też „rozwijanie ruchu akinetycznego (ruch wyobrażony, wyobrażeniowo ujmowany przez podmiot, ruch narządu lub części ciała, również w sytuacji, gdy chory jest unieruchomiony i nie może wykonywać rzeczywistych ruchów)” (Paul-Cavailler, 1992, s. 70).
Wizualizacja stymuluje układ nerwowy i mięśniowy mimo braku rzeczywistej aktywności fizycznej. Wizualizacja może zatem być przydatna na przykład w pracy z osobami po niektórych urazach narządu ruchu oraz u osób bardzo silnie zahamowanych psychoruchowo, które nie mają wielu okazji do spontanicznej aktywności motorycznej.
Zobacz też: Wizualizacja - proces świadomy?
Marzenia dziecka
S. Siek (1989, s. 213) podaje za H. Massem, że całe nieświadome życie człowieka przebiega pod postacią wyobrażeń i obrazów. Małe dzieci cały czas marzą na jawie i te marzenia uważają za fragmenty rzeczywistości. Rodzice, ucząc je rzeczywistości, równocześnie oduczają je od marzeń. Produkcja marzeniowa zostaje więc stłumiona, a ponieważ za pomocą marzeń wyraża się życie nieświadome, wraz z ich stłumieniem zostają stłumione także pewne aspekty przejawiania się tego, co nieuświadomione.
Metoda wizualizacji umożliwia nie tylko wgląd i uświadomienie sobie treści zawartych w podświadomości, ale i zmianę treści nieświadomych nie tyle poprzez zmianę przeżytych faktów, ile sposobu opracowywania przeżyć.
Fragment pochodzi z książki „Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii” autorstwa Joanny Gładyszewskiej-Cylulko (Wydawnictwo Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!