Reklama

Życie ze stomią - pacjent u lekarza

Fot. Fotolia

Reklama

Prawo pacjenta do informacji

W Polsce z roku na rok przybywa osób z wyłonioną stomią. Nowoczesna medycyna onkologiczna daje im szansę na przeżycie, ale często dzieje się to kosztem wyłonienia stomii czasowej lub na całe życie. Zgodnie z Kartą Praw Osoby ze Stomią, każdy pacjent przed operacją powinien uzyskać porady, które pozwolą mu podjąć w pełni świadomie decyzję o operacji oraz dadzą wiedzę o korzyściach wynikających z leczenia i zasadniczych aspektach życia ze stomią.
Okazuje się jednak, że nie zawsze teoria idzie w parze z praktyką szpitalną. Jak wynika z przeprowadzonej ankiety pełną wiedzę i informacje o konsekwencjach związanych z wyłonieniem stomii dostaje tylko połowa pacjentów (49,5%), co trzeci (35,9%) uzyskuje je czasami, natomiast blisko 10% nie jest o tym wcale informowana. Brak edukacji może być jednak uzasadniony tylko i wyłącznie faktem, że pacjent jest nieprzytomny lub nie jest w stanie zrozumieć lekarza lub pielęgniarki przekazującej te informacje ze względu na inne przypadłości.

Życie ze stomią

Fot. SALTS Polska
Z naszego doświadczenia wynika, że pacjenci, którzy uzyskali odpowiednia wiedzę łatwiej przystosowują się do nowej sytuacji, czyli życia ze stomią. Pomocne są w tym przypadku wszystkie informacje a także zapoznanie się ze sprzętem. Właśnie z tego powodu firma SALTS Polska daje możliwość skorzystania z bezpłatnych próbek” – mówi Agnieszka Siedlarska, prezes SALTS Polska.
Karta Praw Osoby ze Stomią mówi także, że: „Pacjent ma prawo do uzyskania wsparcia specjalistów medycznych i specjalistycznej opieki pielęgniarskiej tak przed, jak i po operacji, zarówno w czasie pobytu w szpitalu oraz po powrocie do domu.” Okazuje się jednak, że i w tym przypadku nie zawsze zapisy są przestrzegane.
Zobacz także: O czym powinna pamiętać osoba żyjąca ze stomią?
82% respondentów stwierdziło, że pacjenci poddawani operacji zawsze są szkoleni w zakresie pielęgnacji stomii. Liczba wydaje się wysoka, lecz nie można zbagatelizować znaczenia odpowiedzi 8% respondentów, którzy przyznali, że pacjenci otrzymują jedynie odpowiedzi na zadane pytania lub w ogóle nie są szkoleni. 4,5% badanych przyznało, że pacjenci są szkoleni, jeżeli zgłaszają taką potrzebę.
Zapytano również o szkolenie bliskich pacjentów. Dwóch na trzech (67%) respondentów stwierdziło, że rodziny pacjentów zawsze są szkolone, a 28%, że są szkolone, jeżeli zgłaszają taką potrzebę.

Życie ze stomią

Fot. SALTS Polska
Karta Praw Osoby ze Stomią wskazuje także, że osoba z wyłonioną stomią ma prawo otrzymać pełną, bezstronną i obiektywną informację dotyczącą sprzętu stomijnego oraz zasad i sposobów zaopatrzenia w ten sprzęt. Ponadto pacjenci mogą samodzielnie dokonywać wolnego wyboru sprzętu spośród dostępnego w danym kraju bez jakiegokolwiek przymusu, skrępowania i ograniczeń. Stomicy mają także prawo do uzyskania wszelkich informacji ważnych z punktu widzenia ich życia oraz pracy oraz o krajowym towarzystwie stomijnym, do którego mogą domagać się wsparcia.
Zobacz także: Jaka powinna być dobra pielęgniarka?
Europejski Dzień Praw Pacjenta ma charakter symboliczny. Powinien zachęcać do refleksji nad tym, jak ograniczyć stygmatyzację osób chorych przewlekle, która niestety ma miejsce w społeczeństwie. Przykładowo, pacjenci ze stomią zwracają uwagę na fakt, iż dyskryminuje się ich w ich środowisku pracy. Należy pamiętać, że choroba sama w sobie jest bardzo dużym obciążeniem fizycznym i psychicznym, a postawa otoczenia ma znaczący wpływ na samopoczucie pacjentów.

Międzynarodowa Karta Praw Osoby ze Stomią

  1. Każdy pacjent przed operacją powinien uzyskać porady, które pozwolą mu podjąć w pełni świadomie decyzję o operacji, dadzą wiedzę o korzyściach wynikających z leczenia oraz zasadniczych aspektach życia ze stomią.
  2. Stomia powinna być wytworzona w optymalnym dla pacjenta miejscu, zgodnie z zasadami medycznymi i z uwzględnieniem wszystkiego, co będzie sprzyjało komfortowi pacjenta. Takie jest podstawowe prawo pacjenta.
  3. Pacjent ma prawo do uzyskania wsparcia specjalistów medycznych i specjalistycznej opieki pielęgniarskiej tak przed, jak i po operacji, zarówno w czasie pobytu w szpitalu oraz po powrocie do domu.
  4. Osoba ze stomią ma prawo otrzymać pełną, bezstronną i obiektywną informację dotyczącą sprzętu stomijnego oraz zasad i sposobów zaopatrzenia w ten sprzęt.
  5. Osoba ze stomią ma prawo dokonywać wolnego wyboru sprzętu spośród dostępnego w danym kraju bez jakiegokolwiek przymusu, skrępowania i ograniczeń.
  6. Osoba ze stomią ma prawo do informacji o krajowym towarzystwie stomijnym oraz ma prawo do uzyskania wsparcia ze strony takiego towarzystwa.
  7. Osoba ze stomią ma prawo do uzyskania wszelkich informacji ważnych z punktu widzenia jej życia oraz pracy, ma prawo oczekiwać takich informacji dla rodziny i przyjaciół, tak aby wzrastała powszechna świadomość co do warunków, jakie są niezbędne dla przystosowania do stomii oraz do osiągnięcia przez osoby ze stomią zadowalającej jakości życia po operacji.
Reklama

Źródło: Materiały prasowe Procontent Communication/ bj
Zobacz także: Informowanie pacjenta i jego bliskich o leczeniu - jakie są obowiązki lekarza?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!
Reklama
Reklama
Reklama