Bezsenność a choroby serca

Bezsenność a choroby serca

Jedna nieprzespana noc nie wyrządzi krzywdy naszemu organizmowi, ale kiedy problem dotyczy kilkunastu nocy z rzędu mamy powód do zmartwienia. Zaburzenia snu są szczególnie niebezpieczne dla osób starszych i zwiększają ryzyko chorób serca.
/ 09.11.2010 17:10
Bezsenność a choroby serca

Czym jest bezsenność?

Bezsenność, wbrew obiegowej opinii, nie jest „brakiem snu”. Istnieje kilka rodzajów bezsenności. Może ona polegać na trudności w zasypianiu, częstym budzeniu się w nocy czy zbyt wczesnym budzeniu się rano Bezsenność może także przejawiać się jako tzw. sen nieregenerujący. Każdemu czasem zdarza się „parę nieprzespanych nocy”. Problem pojawia się, gdy bezsenność trwa dłużej niż 3 tygodnie. Wtedy mówimy o bezsenności przewlekłej, która nie jest obojętna dla naszego zdrowia. W czasie snu mają bowiem miejsce procesy bardzo istotne z punktu widzenia fizjologii, takie jak naprawa uszkodzonych komórek, odbudowa receptorów, regulacja wydzielania hormonów i enzymów czy zmniejszenie napięcia psychicznego. Pozbawienie snu zakłóca więc naszą wewnętrzną równowagę.

Jakie są konsekwencje bezsenności?

U osób cierpiących na bezsenność obserwuje następujące zmiany dotyczące układu krążenia:

  • Średnia wartość ciśnienia tętniczego oraz częstość skurczów serca jest wyraźnie wyższa od tej obserwowanej u ludzi zdrowych. Wyższe ciśnienie tętnicze jest szczególnie zaznaczone w godzinach rannych.
  • Pozbawienie nocnego snu skutkuje brakiem fizjologicznego nocnego spadku ciśnienia, które jest niezmiernie ważne do utrzymania prawidłowej kondycji serca.
  • Dysregulacja ciśnienia niesie ze sobą groźne konsekwencje dla serca. Powoduje ona bowiem zaburzenia rytmu, przerost lewej komory, wzrost ryzyka wystąpienia choroby wieńcowej oraz udaru. Zwiększa także ryzyko wystąpienia nagłego zgonu sercowego.
  • Sen krótszy niż 5 godzin powoduje 500 krotny wzrost ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego.
  • Długotrwała bezsenność dwukrotnie zwiększa ryzyko zgonu z powodu choroby wieńcowej
  • Osoby cierpiące na bezsenność gorzej reagują na leczenie farmakologiczne lekami obniżającymi ciśnienie krwi.

Zobacz też: Zdrowe żywienie dla zdrowego serca

Jak sobie radzić z bezsennością, czyli odpowiednia higiena snu

Nim udamy się do lekarza w celu zapisania środków nasennych warto przyjrzeć się swoim przyzwyczajeniom i nawykom. By zapewnić sobie zdrowy i regenerujący sen niezbędna jest odpowiednia higiena snu.

  1. Na 2 godziny przed zaśnięciem nie spożywaj pokarmów.
  2. Wieczorami ogranicz spożycie soli oraz produktów bogatosodowych (woda mineralna!) – podnoszą one ciśnienie krwi przez co utrudniają zasypianie.
  3. Śpij przy uchylonym oknie lub w dobrze przewietrzonym pokoju. W sypialni powinna panować odpowiednia temperatura – 18-20 stopni Celsiusza.
  4. Kładź się spać oraz wstawaj o stałych godzinach. W walce z bezsennością bardzo ważna jest regularność pór snu i czuwania. Unikaj drzemek w ciągu dnia.
  5. Łóżko powinno kojarzyć się ze snem. Niech nie będzie to miejsce gdzie pracujemy, czytamy, oglądamy telewizję czy rozwiązujemy krzyżówki.

Polecamy: Medycyna i psychologia w walce z zawałem

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!