mgła mózgowa fot. Adobe Stock, fizkes

Mgła mózgowa – objawy, przyczyny, jak sobie pomóc

Mgła mózgowa jest terminem niemedycznym, którego niektórzy używają, gdy czują, że ich myślenie wydaje się powolne i rozmyte. To stan, którego nie powinniśmy lekceważyć, ponieważ może świadczyć o chorobie. Aby pozbyć się mgły mózgowej, warto wykonać podstawowe badania oraz przyjrzeć się swoim codziennym nawykom.
/ 24.06.2021 12:40
mgła mózgowa fot. Adobe Stock, fizkes

Każdemu zdarza się czasami zapomnieć czyjegoś imienia lub coś zgubić. Jednak niektóre osoby borykają się z tym wyjątkowo często. A to może świadczyć o mgle mózgowej. Ostatnie badania dowodzą, że czynnikiem inicjującym jest często stan zapalny w organizmie, np. z powodu infekcji. Mgła mózgowa bywa też określana jako zamglenie umysłu, zmętnienie świadomości, mgła umysłowa lub psychiczna.

Spis treści:

  1. Mgła mózgowa – czym jest?
  2. Mgła mózgowa – objawy
  3. Przyczyny mgły mózgowej
  4. Mgła mózgowa – jak sobie pomóc?

Mgła mózgowa – czym jest?

Mgła mózgowa to potoczne określenie zespołu objawów, które obejmują osłabienie funkcji poznawczych, trudności w koncentracji i podzielności uwagi oraz osłabienie pamięci krótko- i długoterminowej.

Choć pojawienie się mgły mózgowej jest dla wielu osób bardzo niepokojące i nasuwa podejrzenie choroby Alzheimera, to należy zaznaczyć, że może być wiele przyczyn takiego stanu. Począwszy od stresu czy odwodnienia, przez chroniczne zmęczenie, po poważne choroby i stosowane leki.

Mgła mózgowa – objawy

Od czasu do czasu wszyscy odczuwamy objawy mgły mózgowej. Jednak niektóre osoby doświadczają ich przez dłuższy czas – miesiące, a nawet lata. Na mgłę mózgową wskazują symptomy takie jak:

  • trudności w zapamiętywaniu rzeczy,
  • trudności w wykonywaniu kilku zadań w podobnym czasie,
  • tracenie wątku podczas rozmowy,
  • trudności w liczeniu,
  • wykonywanie zadań w dłuższym czasie niż wcześniej,
  • rozbicie,
  • łatwe rozpraszanie uwagi,
  • dezorientacja,
  • trudności w logicznym myśleniu,
  • powolne myślenie,
  • szybsze psychiczne męczenie się na zadaniach umysłowych.

Jeśli takie symptomy utrzymują się u ciebie przez dłuższy czas, zgłoś się do lekarza. 

Przyczyny mgły mózgowej

Przyczyny pojawienia się mgły mózgowej mogą zależeć od wielu różnych mechanizmów. Podłożem mogą być przebyta infekcja i stan zapalny, zmiany hormonalne, zmniejszenie przepływu krwi do mózgu lub zaburzenia aktywności neuroprzekaźników. Z tego powodu jest wiele możliwych przyczyn mgły mózgowej:

  • niehigieniczny styl życia: przepracowanie, niedobór snu, nadmierny stres, głodzenie się, niedocukrzenie, odwodnienie, nadużywanie narkotyków lub alkoholu, spędzanie zbyt długiego czasu przy komputerze,
  • depresja,
  • celiakia,
  • nowotwory,
  • autyzm,
  • zaburzenia hormonalne (np. podczas menopauzy, ciąży lub laktacji, przy chorobach tarczycy),
  • zespół chronicznego zmęczenia,
  • fibromialgia,
  • bezdech senny,
  • zespół tachykardii posturalnej,
  • minimalne upośledzenie funkcji poznawczych,
  • choroba Alzheimera,
  • niektóre leki, np. stosowane w chemioterapii, leki przeciwhistaminowe, benzodiazepiny.

W ostatnim czasie zwraca się uwagę na występowanie mgły mózgowej u osób, które przeszły COVID-19. Narażone są szczególnie osoby, u których przebieg choroby był ciężki.

Przeczytaj też: Powikłania neurologiczne po koronawirusie

Mgła mózgowa – jak sobie pomóc?

Aby pozbyć się mgły mózgowej, należy zlokalizować jej przyczynę. Warto poprawić swoje codzienne nawyki i dać sobie więcej czasu na regenerację i relaks, a także regularne posiłki. Jeśli jesteś przepracowany, rób częściej rzeczy, które lubisz: czytaj książki, uprawiaj warzywa w przydomowym ogródku… Przydatne będą też wszelkie kalendarze-organizery czy timer w telefonie, który przypomni o codziennych sprawach.

Aby zmniejszyć objawy mgły mózgowej, trzymaj się koniecznie tych zasad:

  • Wykonaj podstawowe badania: morfologię i hormony tarczycy, aby sprawdzić, czy przyczyną mgły mózgowej nie jest przypadkiem choroba, którą powinieneś leczyć. Skonsultuj się z lekarzem i omów swoje objawy.
  • Jedz zdrowe posiłki bogate w owoce i warzywa oraz zdrowe tłuszcze roślinne. Badania sugerują, że flawonoidy zawarte są w roślinach zmniejszają objawy mgły mózgowej.
  • Pij codziennie duże ilości wody (ok. 2 litrów płynów, a w upalne dni nawet 3 litry).
  • Uporządkuj przestrzeń wokół siebie i staraj się przebywać w ciszy, gdy wykonujesz swoje zadania. To pozwoli ci się lepiej skupić i zregenerować.
  • Uprawiaj ćwiczenia aerobowe – poprawiają funkcjonowanie mózgu. Zalicza się do nich m.in.: energiczny spacer, bieganie, stepper, pływanie, skakanie na skakance, jazdę na rowerze i brzuszki. Dawkę ruchu zwiększaj systematycznie, tak by móc codziennie przeznaczyć na nie 30 minut.
  • Unikaj alkoholu i narkotyków, aby mózg miał czas na regenerację i wypoczynek.
  • Wysypiaj się.
  • Spotykaj się z innymi osobami. Czynności społeczne wspomagają procesy związane z myśleniem i zapamiętywaniem, ale też poprawiają nastrój.
  • Jeśli nie możesz sam poradzić sobie ze stresem, poszukaj wsparcia psychologicznego.

Czytaj także:
Koronawirus a zmęczenie. Objaw COVID-19, który może trwać miesiącami
Bezsenność - skąd się bierze, jak zapobiegać problemom ze snem
Ból głowy - rodzaje i przyczyny różnych rodzajów bólu głowy

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!