Prowadzenie samochodu wymaga ciągłego skupienia. Oczy kierowców często są przekrwione, nadmiernie łzawią i pieką. Aby zapobiec tym objawom, chętnie sięgają po preparaty do oczu. Nie zdają sobie jednak z sprawy z tego, że wiele z tych środków zawiera substancje, które powodują krótkotrwałe zaburzenia ostrości widzenia. Jakie to substancje?

Czy od okulisty trzeba wracać taksówką?

Prowadzenie samochodu wymaga ciągłego skupienia. Oczy kierowców często są przekrwione, nadmiernie łzawią i pieką. Aby zapobiec tym objawom, chętnie sięgają po preparaty do oczu. Nie zdają sobie jednak z sprawy z tego, że wiele z tych środków zawiera substancje, które powodują krótkotrwałe zaburzenia ostrości widzenia. Jakie to substancje?
/ 09.11.2010 16:42
Prowadzenie samochodu wymaga ciągłego skupienia. Oczy kierowców często są przekrwione, nadmiernie łzawią i pieką. Aby zapobiec tym objawom, chętnie sięgają po preparaty do oczu. Nie zdają sobie jednak z sprawy z tego, że wiele z tych środków zawiera substancje, które powodują krótkotrwałe zaburzenia ostrości widzenia. Jakie to substancje?

Wszyscy wiedzą, że w przypadku dużych wad wzroku uzyskanie prawa jazdy, a tym samym prowadzenie samochodu jest niemożliwe. Inaczej jest w przypadku niewielkich wad wzroku lub czasowego pogorszenia widzenia. Jednak w takich sytuacjach konieczne są regularne wizyty u okulisty, który zbada m.in. dno oka. W tym celu stosuje on krople z atropiną, która powoduje silne rozszerzenie źrenicy, światłowstręt oraz zaburza akomodację oka. Dlatego prowadzenie pojazdu zaraz po tego typu badaniu jest zabronione.

Działanie atropiny utrzymuje się przez kilkanaście godzin i choć zmniejsza się rozszerzenie źrenicy, to widzenie może być nadal zaburzone, dlatego też należy zachować ostrożność. Pełne działanie atropiny mija dopiero po 2-3 dniach. 

Krople do oczu

W przypadku częstego stosowania preparatów do oczu należy zawsze pamiętać, aby preparat zakraplać co najmniej kilkanaście minut przed chwyceniem kierownicy. Pozwoli to na zaobserwowanie zaburzeń widzenia znacznie wcześniej i ewentualną zmianę środka lokomocji. Wiele substancji zawartych w kroplach powoduje krótkotrwałe zaburzenia ostrości widzenia, dlatego trzeba zawsze sprawdzać indywidualną reakcję na lek.

Polecamy: Alergia za kółkiem

Prowadzenie samochodu wymaga stałej kontroli tego, co się dzieje na drodze. Oczy kierowców często są przekrwione, nadmiernie łzawią i pieką. Jest kilka przyczyn tego stanu: narażenie na silne światło, klimatyzacja w aucie, zbyt rzadkie mruganie lub po prostu zmęczenie. Aby zapobiec podrażnieniu oczu, kierowcy często stosują krople nawilżające, tzw. sztuczne łzy. Zależnie od składu krople te mogą wpływać na jakość widzenia, a nawet silnie je pogarszać. Przykładem mogą być stosowane dawniej recepturowe krople na bazie oleju.

Większość kropli stosowanych w chorobach oczu upośledza lub uniemożliwia prowadzenie samochodu. Przykładem mogą być krople z fluorometolonem (Flarex) lub deksametazonem (Torbradex). Krople z dodatkiem pilokarpiny (np. Pilocarpinum WZF 2%) upośledzają widzenie po zmroku, dlatego po ich zastosowaniu nie wolno prowadzić pojazdów mechanicznych.

Warto wiedzieć: Sztuczna rogówka przywraca wzrok

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!