Suszenie warzyw pozwoli nam dłużej cieszyć się ich smakiem. fot. Fotolia

Suplementy diety mogą wchodzić w niebezpieczne interakcje z lekami

Witaminy i składniki mineralne mogą wchodzić w interakcje z lekami. Wynikiem tych oddziaływań może być nasilenie działań niepożądanych leków. W efekcie może nawet dojść do zatrzymania akcji serca lub krwotoku. Stosowanie suplementów wraz z lekami wymaga szczególnej rozwagi i ostrożności.
/ 28.06.2011 13:12
Suszenie warzyw pozwoli nam dłużej cieszyć się ich smakiem. fot. Fotolia

Suplementy diety zawierające witaminy (A, E, C, B) oraz składniki mineralne (żelazo, magnez, wapń) stosuje wiele osób. Przyjmujemy je z różnych przyczyn. Suplementy wzmacniają odporność organizmu, zapobiegają rozwojowi chorób nowotworowych, zapobiegają osteoporozie, chorobie niedokrwiennej serca. Często przyjmowane są też w stanach wzmożonego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Pomimo licznych zalet, suplementy mogą być niebezpieczne i spowodować interakcje z lekami przypisywanymi przez lekarzy.

Przeczytaj też: Czy możesz mieć niedobory witaminy A?

Które witaminy reagują z lekami?

Witamina E

Witamina E poza działaniem przeciwutleniającym, zmniejsza również krzepliwość krwi. Przy zażywaniu leków zmniejszających krzepliwość, takich jak: warfaryna, acenokumarol, dikumarol, aspiryna, wraz z witaminą E pacjent jest narażony na niebezpieczne powikłania krwotoczne.

Witamina K

Pacjenci przyjmujący warfarynę, dikumarol  lub acenokumarol nie powinni stosować preparatów zawierających witaminę K, ponieważ może ona znacznie zmniejszać ich skuteczność. Osoby, które przyjmują leki zmniejszające krzepliwość, powinny ograniczyć spożycie produktów bogatych w witaminę K, np.: brokuły, szpinak, sałatę.

Potas

Równoczesne spożycie leków z grupy inhibitorów konwertazy angiotensyny (Enalapryl, Kaptopryl, Lizynopril, Perindopril, Ramipril, Trandolapril, Chinapril, Benazepril, Fozinopril, Cilazapril) przyjmowanych na nadciśnienie i suplementów diety zawierających potas, może prowadzić do wzrostu stężenia jonów potasu we krwi. Konsekwencją tego mogą być: senność, bóle głowy, osłabienie mięśni, zaburzenia rytmu serca, a nawet zatrzymanie czynności serca.

Dowiedz się też: Suplementy magnezu i potasu a leki

Wapń

Jony wapnia, które znajdują się w suplementach diety mogą tworzyć z niektórymi antybiotykami (np. tetracyklina, doksycyklina) nierozpuszczalne kompleksy. Efektem powstawania tych kompleksów  jest zmniejszenie wchłaniania leku. W wyniku tego leczenie staje się nieskuteczne. Osłabienie działania antybiotyków może skutkować w przyszłości wystąpieniem szczepów bakterii opornych.

Jak uniknąć interakcji między suplementami diety a lekami?

Zawsze informuj lekarza o wszystkich przyjmowanych preparatach witaminowo-mineralnych.

Bez konsultacji z lekarzem nie zażywaj suplementów diety jednocześnie z innymi lekami, ze względu na możliwość wystąpienia interakcji i działań niepożądanych.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!