czy kawa odchudza fot. Adobe Stock, nerudol

Obalamy mity: Czy kawa odchudza?

Kawa zawiera co najmniej kilka substancji stymulujących sprzyjających spalaniu tłuszczu. Ale czy picie kawy powoduje, że chudniemy? Naukowcy to sprawdzili.
/ 06.10.2021 08:28
czy kawa odchudza fot. Adobe Stock, nerudol

W kawie zawarta jest kofeina – najczęściej stosowana na świecie substancja psychoaktywna, która nie tylko pobudza nasze komórki nerwowe do większej mobilizacji, poprawia koncentrację i zapobiega senności, ale też pobudza komórki tłuszczowe i przyspiesza metabolizm.

Kofeina jest jedną z substancji czynnych zawartych w kawie, które mogą wpływać na przemianę materii. W niewielkich ilościach występują w niej również teobromina, teofilina oraz kwas chlorogenowy, spowalniający wchłanianie węglowodanów.

Czy kawa odchudza? 

Niestety nie ma przekonujących dowodów na to, że picie kawy powoduje utratę wagi. Jeśli chcesz schudnąć, powinnaś postawić przede wszystkim na aktywność fizyczną oraz zdrową dietę. Jednak picie kawy może pomóc w utrzymaniu wagi [1] (hamuje apetyt) lub nieznacznie przyczynić się do przyspieszenia metabolizmu. Dlatego kofeina jest częstym składnikiem suplementów na odchudzanie. 

Jeśli chcesz, aby kawa pomagała w utrzymaniu wagi, pij ją samą (ewentualnie z niewielką ilością niesłodzonego mleka) w ilości 3-5 filiżanek kawy dziennie. Przeczytaj też: Ile filiżanek kawy dziennie najlepiej pić i dlaczego nie więcej?

Kofeina a odchudzanie – jak to działa?

Badania faktycznie potwierdzają, że kofeina przyspiesza metabolizm. Są to jednak obserwacje krótkoterminowe i mają różne ograniczenia. 

Po wypiciu kawy, dzięki zawartej w niej kofeinie, przez pewien czas organizm nieco szybciej zużywa energię, nawet gdy się nie ruszamy. Kofeina przyspiesza tzw. termogenezę, czyli proces, którego celem jest wytworzenie ciepła m.in. kosztem tkanki tłuszczowej. Wiadomo też, że wytwarzanie ciepła w tkance tłuszczowej zachodzi szybciej u osób młodych, szczupłych oraz mężczyzn. I to w tych grupach wpływ kawy na przeminę materii może być większy.

W jednym z badań porównywano zwykłą kawę z kawą bezkofeinową, a także wpływ na spalanie tłuszczu u osób o normalnej wadze oraz osób otyłych. Autorzy stwierdzili, że po wypiciu kawy metabolizm przyspieszał bardziej u osób o normalnej wadze niż z otyłością. Skuteczniejsza okazała się też normalna kawa, co potwierdza, że kofeina odgrywa zasadniczą rolę. [2Inne badanie dowiodło, że kofeina zwiększyła spalanie tłuszczu o 29% u szczupłych kobiet, podczas gdy u osób otyłych wzrost ten wyniósł tylko około 10%. [3

Dlaczego kawa nie odchudza?

Mimo wszystko brakuje jasnych dowodów na to, że gdy będziesz pić kawę  schudniesz. Na przeszkodzie odchudzającym właściwościom kawy stoi fakt, że organizm przyzwyczaja się do kofeiny.[4] Tolerancja na ten związek wzrasta, gdy pijemy ją regularnie. W rezultacie efekt przyspieszonego metabolizmu i spalania tłuszczu jest bardziej spektakularny, gdy kawa spożywana jest w krótkim czasie, a nie długoterminowo, i w dużych ilościach.  

Inne ograniczenie polega na tym, że często pijemy kawę kaloryczną: z cukrem, tłustym, słodzonym mlekiem lub innymi słodkimi dodatkami. Taka kawa nie będzie odchudzać, a jeśli pijesz ją regularnie, może przyczynić się do wzrostu wagi.

Czytaj także:
Obalamy mity: Czy kawa faktycznie odwadnia?
Obalamy mity: Czy cukier powoduje nadaktywność u dzieci?
Obalamy mity: Czy jesteśmy z natury leniwi?
Obalamy mity: Czy witamina C jest dobra na odporność i przeziębienie?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!