Tablica z cyframi i literami odchodzi do lamusa?
Badanie ostrości wzroku za pomocą tablic Snellena do dali i do bliży jest wciąż jedną z częściej stosowanych metod badania ostrości wzroku. Jej zaletą jest duża prostota. Samo badanie polega na próbie odczytania przez pacjenta rzędu cyfr i liter od największych do najmniejszych. Próbę wykonuje się każdym okiem oddzielnie zasłaniając drugie. Następnie w razie wykrycia nieprawidłowości badanie powtarza się po dobraniu szkła korekcyjnego.
Badanie takie wykonuje się często jako badanie przesiewowe na dużej grupie osób np. w szkole. Jego wadą jest mała dokładność, dlatego dobieranie szkieł korekcyjnych powinno być poprzedzone komputerowym badaniem wzroku.
Zobacz też: Jakie są zalety i wady szkieł kontaktowych
Automatyczne badanie wzroku
Tzw. refraktometria automatyczna polega na badaniu wzroku bez udziału chorego. Samo badanie może się różnić w zależności od użytej metody – np. w skiaskopii analizowane jest światło odbite od dna oka pacjenta, jednak wszystkie techniki mają na cel możliwie dokładne określenie zaawansowania wad wzroku. Wynik osiągnięty dzięki metodom komputerowym cechuje się dużą dokładnością, co więcej nie tylko przy określaniu stopnia krótko- bądź dalekowzroczności, ale także przy badaniu pacjentów z astygmatyzmem. Umożliwia to precyzyjne dobranie szkieł korekcyjnych.
Polecamy: Jakie są metody korekcji i leczenia wad wzroku?
Pierwsze badanie wzroku przy dobieraniu szkieł korekcyjnych
Warto wiedzieć, że przy wykryciu wady wzroku i dobieraniu szkieł po raz pierwszy – zwłaszcza u dzieci i osób młodych – rutynowo stosuje się leki rozszerzające źrenice. Działanie takie ma na celu sprawdzenie wady wzroku w warunkach porażonej akomodacji (tzn. przystosowywania się oka do odległości, na którą się patrzy). Pominięcie takiego działania powoduje zafałszowany wynik badania i niedokładny dobór okularów.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!