Wojewódzkie komisje ds. orzekania o błędach medycznych
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta pacjenci będą mogli ubiegać się o odszkodowania i zadośćuczynienia za popełnione w szpitalach błędy medyczne przed wojewódzkimi komisjami do spraw orzekania o błędach medycznych.
Wojewódzkie komisje będą się mieściły w urzędach wojewódzkich. W skład każdej z nich ma wchodzić 16 osób, jednakże orzekać będą w składzie 4-osobowym.
Czym jest zdarzenie medyczne?
Ustawa wprowadza nowy termin - „zdarzenie medyczne”. Za zdarzenie medyczne uznaje się: zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia lub śmierć, do których doszło w wyniku niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną:
- diagnozy,
- sposobu leczenia,
- zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego.
Przeczytaj: Błąd medyczny - czy można mu zapobiec?
Kto może złożyć wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego?
Wniosek do komisji może złożyć pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, a w przypadku śmierci pacjenta także jego spadkobiercy.
Termin składania wniosku
Wnioski będzie można składać tylko w przypadkach, gdy do zdarzenia doszło po 1. stycznia 2012 roku. Osoby, które zostały poszkodowane wcześniej mogą dochodzić odszkodowania jedynie poprzez proces sądowy.
Wniosek do komisji należy złożyć nie później niż 3 lata od wystąpienia zdarzenia. Zgłoszenie wniosku jest płatne, a jego koszt wynosi 200 zł.
Jak długo należy czekać na decyzję?
Najpierw komisja musi ustalić, czy zgłoszone zdarzenie można uznać za zdarzenie medyczne. Orzeczenie powinno być wydane w terminie czterech miesięcy od złożenia wniosku. Następnie, siedem dni po wydaniu orzeczenia, komisja musi sporządzić uzasadnienie. Wydane orzeczenie wraz z uzasadnieniem musi zostać doręczone stronom. Każda ze stron ma 14 dni na złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. W tej sytuacji sprawa powinna być rozpatrzona w ciągu 30 dni.
Przeczytaj: Kiedy przysługuje odszkodowanie z tytułu błędu lekarskiego?
Wysokość odszkodowań
Osoba składająca wniosek musi sama zaproponować wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia. Kwota nie może być jednak wyższa od 100 tys. zł w przypadku gdy doszło do zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, lub 300 tys. zł w przypadku śmierci pacjenta. Odszkodowania wypłacane jest przez ubezpieczyciela szpitala. Jeżeli pacjent nie zgadza się na zaproponowaną przez ubezpieczyciela kwotę odszkodowania, może w przeciągu 7 dni zrezygnować z jego otrzymania. Ponieważ nie ma możliwości odwołania się od wysokości odszkodowania, pacjentowi pozostaje ubieganie się o wyższe odszkodowanie drogą sądową.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!