przesilenie wiosenne fot. Adobe Stock

Jak rozpoznać przesilenie wiosenne - objawy i czas występowania

Objawy przesilenia wiosennego to senność, osłabienie, pogorszony nastrój, brak sił, problemy z koncentracją. Przesilenie wiosenne zwykle pojawia się w marcu lub kwietniu.
/ 05.03.2020 14:12
przesilenie wiosenne fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Kiedy występuje przesilenie wiosenne?
  2. Jakie są objawy przesilenia wiosennego?
  3. Co pomaga na przesilenie wiosenne?
  4. Diagnostyka przesilenia wiosennego
  5. To nie musi być przesilenie wiosenne

Kiedy występuje przesilenie wiosenne?

Gdy kończy się zima, większość z nas ma nadzieję, że wszystkie dolegliwości zdrowotne miną. Będziemy się zdrowiej odżywiać i mieć więcej siły. A tu niemiła niespodzianka. Wczesną wiosną zamiast zastrzyku energii ogarnia wiele osób zmęczenie.

Przesilenie wiosenne to czas przejściowy dla organizmu, zwykle dopada nas w okresie marca-kwietnia, kiedy kończy się zima i zaczyna wiosna. Trwa około 3 tygodni. Dzień robi się dłuższy, zmienia się nasz rytm dobowy, zaczynają się wahania pogody - temperatury i ciśnienia. To wszystko wpływa na nas. Jeśli dodamy do tego przepracowanie i stres - przesilenie wiosenne gotowe.

Do osłabienia organizmu bardzo często prowadzą też: stres, negatywne emocje oraz brak niezbędnych substancji odżywczych. Wniosek nasuwa się jeden: odpoczynek jest tak samo ważny jak odpowiednia dieta. Regeneracja organizmu, a także dostarczenie mu odpowiednich substancji odżywczych, to podstawa dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.

Jakie są objawy przesilenia wiosennego?

Do objawów syndromu zmęczenia wiosennego (alternatywna nazwa) zalicza się:

  • alergie,
  • zmniejszony apetyt,
  • uczucie niepokoju i/lub depresję,
  • problemy z żołądkiem,
  • zawroty i/lub bóle głowy,
  • niezbyt klarowne myślenie,
  • zwiększone pragnienie,
  • podirytowanie,
  • obniżona temperatura,
  • utraty pamięci i/lub słaba koncentracja,
  • nocne pocenie się,
  • zaczerwienienia skóry,
  • obolałe gardło,
  • zaburzenia widzenia,
  • powiększone węzły chłonne,
  • podrażnienia przy wypróżnianiu się,
  • wrażliwość na zimno i/lub bóle stawów.

Możesz też zauważyć, że wypada ci trochę więcej włosów niż zwykle oraz stan twojej skóry może ulec pogorszeniu.

Co pomaga na przesilenie wiosenne?

Kiedy mimo długiego odpoczynku wciąż czujemy się źle, to sygnał, że organizm jest na tyle osłabiony, iż system odpornościowy nie radzi sobie z atakującymi go chorobami. Dlatego też osoby przemęczone częściej doznają różnych dolegliwości.

Dodatkowo stres, jakiego doznajemy każdego dnia, mobilizuje organizm do działania. Wykorzystuje rezerwy energetyczne, które uaktywniają się w sytuacjach zagrożenia lub wzmożonego wysiłku. Wszystkie zapasy kiedyś jednak się kończą. Przychodzi wiosna i okazuje się, że zwyczajnie organizm nie ma już siły, bo „skończyło się zgromadzone paliwo napędowe”.

„Cała sytuacja przypomina wtedy błędne koło. Wciąż osłabieni łapiemy kolejne infekcje. Nierzadko stan takiej osoby drastycznie pogarsza się, bo jej układ odpornościowy permanentnie nie działa tak, jak powinien. W takiej sytuacji nawet zwykłe przeziębienie może okazać się poważną i długo trwającą chorobą. Wszystko to sprawia, że na powrót do zdrowia zamiast kilku dni czekamy tygodniami” – mówi Rostisław Rodkin z Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum.

Obniżona odporność u osób z przesileniem wiosennym sprzyja rozwojowi nowych wirusów, bakterii, pasożytów oraz drożdżycy. Zwiększa się nawet podatność na alergie
– wyjaśnia Rostisław Rodkin.

Co zatem robić, żeby poradzić sobie z przesileniem wiosennym?

  • Wysypiaj się - staraj się spać co najmniej 7-8 godz., kładź się spać o stałej porze;
  • Odżywiaj się racjonalnie - przyda się lekkostrawna dieta na przesilenie wiosenne;
  • Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną;
  • Jedz dużo warzyw (nowalijek) i owoców;
  • Zapewnij sobie regularny odpoczynek i czas na regenerację.

Diagnostyka przesilenia wiosennego

Są już dostępne nowoczesne metody diagnostyczne, takie jak np. test obciążeń, które pozwalają zbadać organizm człowieka pod kątem przyczyn dolegliwości, bez żadnej ingerencji w organizm. Dzięki testowi można określić co jest przyczyną przesilenia i objawów z nim powiązanych.

To nie musi być przesilenie wiosenne

A co jeżeli problem zmęczenia leży w tobie: po prostu nic ci się nie chce? Pamiętaj wtedy o jednym: w zdrowym ciele zdrowy duch. Nasza psychika sprawnie funkcjonuje, kiedy organizm jest zdrowy. Warto zatem mieć na uwadze to, że samopoczucie jest często jedyną informacją jaką przekazuje chory już organizm.

Jeśli więc czujesz się dużo gorzej niż zwykle, nic ci się nie chce, nie możesz się nad niczym skoncentrować to znak, żeby sprawdzić stan swojego zdrowia.

Źródło: materiały prasowe/mn. Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 23.03.2018.

Więcej o zmęczeniu i przesileniu:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (22)
/06.03.2019 10:50
Ja sięgam tylko po naturalne wspomagacze, sen i sport :D zapisałam się ostatnio na fitness i oprócz tego przez internet zamówiłam koncentrat pierzgi pszczelej, który z tego co czytałam pomaga uzupełnić niedobory witamin właśnie podczas takiego przesilenia :) no i śpię regularnie od 22 do 7 rano i jest ok jak na razie
/11.04.2018 11:42
Na wzmocnie nie organizmu na wiosnę (przy okazji pozbyciu się paru kilogramów) tylko to rozwiązanie: zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/probiox-plus-nowoczesne-rozwiazanie-na-odchudzanie-i-nie-tylko
/26.02.2018 13:15
Ja do 2016 miałam poważne problemy podczas przesilenia wiosennego. Nawet zdarzały się stany depresyjne i lęki. W styczniu 2017 wybrałam się do zielarskiego bo nie lubię chemicznych leków. Polecono mi suplement Bee Pearl z pierzgi pszczelej i zaczęłam stosować. Przesilenie przeszłam bardzo dobrze! Może czasem nie chciało mi się wstawać do pracy ale ogólnie było ok i obyło się bez stanów depresyjnych i lęków!
POKAŻ KOMENTARZE (19)