przesilenie wiosenne fot. Adobe Stock

Czy to przesilenie wiosenne? Objawy i leczenie sezonowego obniżenia nastroju

Przesilenie wiosenne to stan obniżenia nastroju, zmęczenia i trudności z koncentracją, pojawiający się u wielu osób w marcu lub kwietniu. Może mieć rożne nasilenie i długość trwania, ale na ogół objawy utrzymują się kilka tygodni. Aby temu zaradzić, należy pamiętać o odpoczynku, aktywności fizycznej i uzupełnieniu niedoborów witamin i składników mineralnych.
/ 03.03.2021 14:12
przesilenie wiosenne fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Kiedy występuje przesilenie wiosenne?
  2. Jakie są objawy przesilenia wiosennego?
  3. Co pomaga na przesilenie wiosenne?
  4. Przesilenie wiosenne a odporność
  5. Diagnostyka przesilenia wiosennego

Kiedy występuje przesilenie wiosenne?

Przesilenie wiosenne to stan przejściowy dla organizmu, zwykle dopada nas w okresie marca-kwietnia, kiedy kończy się zima i zaczyna wiosna. Trwa około 3 tygodni. Dzień robi się dłuższy, zmienia się nasz rytm dobowy, zaczynają się wahania pogody - temperatury i ciśnienia. To wszystko wpływa na działanie organizmu, poziom energii, koncentrację, samopoczucie.

Dodatkowo po zimie organizm może mieć niedobory ważnych witamin i składników mineralnych: witaminy D, cynku, potasu, magnezu. Deficyty tych składników powodują przykre objawy przesilenia wiosennego.

Do sezonowego osłabienia organizmu prowadzą też stres i negatywne emocje. A u niektórych osób ujawniające się w tym czasie symptomy alergii.

Jakie są objawy przesilenia wiosennego?

Do objawów syndromu zmęczenia wiosennego (tak też określa się przesilenie wiosenne) zalicza się:

Kiedy mimo przespania nocy czujemy się źle, to sygnał, że organizm jest osłabiony. System odpornościowy może nie radzić sobie z atakującymi go chorobami. Dlatego też osoby przemęczone częściej doznają różnych infekcji.

Czytaj też: Ciągłe zmęczenie - objaw groźnej choroby?

Co pomaga na przesilenie wiosenne?

Aby poradzić sobie z przesileniem wiosennym, należy wprowadzić w swoje życie kilka ważnych zasad. Efekty może nie przyjdą od razu, ale na pewno stopniowo samopoczucie zacznie się poprawiać.

  • Sięgnij o probiotyki (np. kiszonki, kefir). Prawidłowa mikroflora jelit sprzyja wydzielaniu hormonów szczęścia i wspomaga odporność.
  • Zażywaj kąpieli słonecznych. Jak tylko pogoda pozwala, osłaniaj jak najwięcej ciała i eksponuj je na słońce. To spowoduje produkcję witaminy D.
  • Unikaj kofeiny, papierosów i nadmiaru alkoholu.
  • Wysypiaj się. Staraj się spać co najmniej 7-8 godz., kładź się spać o stałej porze.
  • Odżywiaj się racjonalnie. Wybierz lekkostrawną dietę bogatą w witaminy i składniki mineralne (owoce i warzywa).
  • Pij co najmniej 6-8 szklanek wody dziennie.
  • Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną.
  • Zapewnij sobie czas na regenerację i uspokojenie skołatanych nerwów.
  • Skontroluj poziom ważnych składników w organizmie: witaminy D, potasu, magnezu, cynku. W razie niedoborów poproś lekarza i właściwą suplementację. 

Niektóre osoby mogą mieć większe trudność w poradzeniu sobie z objawami depresyjnymi przesilenia wiosennego. Jeśli stan ten się przedłuża i utrudnia normalne funkcjonowanie, a przygnębienie odbiera chęci do życia, należy zgłosić się do psychoterapeuty. Czasami w wyjściu z marazmu konieczna jest pomoc innej osoby, i nie warto zwlekać z sięgnięciem po nią.

Przesilenie wiosenne a odporność organizmu

Jak uważa Rostisław Rodkin z Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum, przesilenie wiosenne przypomina błędne koło. Wciąż osłabieni łapiemy kolejne infekcje. Nierzadko stan takiej osoby drastycznie pogarsza się, bo jej układ odpornościowy permanentnie nie działa tak, jak powinien. W takiej sytuacji nawet zwykłe przeziębienie może okazać się poważną i długo trwającą chorobą. Wszystko to sprawia, że na powrót do zdrowia zamiast kilku dni czekamy tygodniami.

Obniżona odporność u osób z przesileniem wiosennym sprzyja rozwojowi nowych wirusów, bakterii, pasożytów oraz drożdżycy. Zwiększa się też podatność na alergie
– wyjaśnia Rostisław Rodkin.

Diagnostyka przesilenia wiosennego

Są dostępne nowoczesne metody diagnostyczne, takie jak np. test obciążeń, które pozwalają zbadać organizm człowieka pod kątem przyczyn dolegliwości, bez żadnej ingerencji w organizm. Dzięki testowi można określić co jest przyczyną przesilenia wiosennego i objawów z nim powiązanych.

Czujesz wieczne zmęczenie? Pobudź organizm, np. biegając. Ubrania i buty sportowe kupisz taniej dzięki zniżkom ze strony zalando lounge kod rabatowy.  

Źródło: materiały prasowe/mn. Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 23.03.2018.

Więcej o zmęczeniu i przesileniu:
Jesienna chandra – czym jest, jak sobie z nią radzić?
Depresja to nie tylko smutek - rodzaje depresji, objawy, leczenie
Stres a wygląd – jak stres wpływa na urodę?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!