Kara może być skuteczna, jeśli będzie logiczną konsekwencją niepożądanego zachowania

Jak uniknąć sytuacji, które powodują stres?

Naucz się kwestionować powoli sposób myślenia wywołujący stres. Spróbuj pomyśleć, co powoduje u Ciebie stres, a następnie zastanów się, jak możesz wyeliminować takie stresujące wydarzenia ze swojego życia.
/ 03.02.2011 13:09
Kara może być skuteczna, jeśli będzie logiczną konsekwencją niepożądanego zachowania

Zastanów się, co wywołuje u Ciebie stres

Zastanów się teraz nad sześcioma sytuacjami, które codziennie wywołują u Ciebie stres. Przerwij i pomyśl przez chwilę nad zmianą, której mógłbyś dokonać, by uprościć tym samym swoje życie. A oto kilka propozycji.

Zdarzenie stresowe: odprawienie dzieci do szkoły każdego ranka jest ogromnie stresujące. Co robić?

  • Wszyscy moglibyśmy wstawać wcześniej.
  • Mógłbym wstawać przed dziećmi.
  • Moglibyśmy przygotować wszystkie rzeczy poprzedniego wieczoru.
  • Mogę pozwolić na to, by to dzieci były odpowiedzialne za to, czy są gotowe czy nie. Jeśli nie — trudno. Nauczą się!

Zdarzenie stresowe: ruch na drodze do pracy staje się coraz większy. Zanim do niej dotarłeś, z Twoich uszu wydobywał się już dym z powodu ogromnej złości, jaką poczułeś.

  • Mógłbym wyjeżdżać wcześniej i wybierać dłuższą, ale mniej zatłoczoną drogę.
  • Mógłbym rozejrzeć się za publicznym środkiem transportu — w pociągu przynajmniej mógłbym poczytać.
  • Mógłbym zainwestować w nagrania książek, które chcę przeczytać, ale nigdy nie mam na nie czasu.

Przykłady te mogą nie odnosić się bezpośrednio do Twoich problemów, ale poddadzą Ci pewne pomysły.

Nie mówimy o znacznych zmianach w stylu życia (na to przyjdzie pora później). Chodzi jedynie o to, by przyjrzeć się codziennym stresorom, których najprawdopodobniej możesz się pozbyć, lecz jak dotąd o tym nie myślałeś.

Zobacz też: Na czym polega model stresu ABC?

Wskazówka

Staraj się tylko zmieniać rzeczy, które powodują u Ciebie stres. Wiele spośród tego, co się wydarza tkwi bardziej w stosunku, jaki do tego masz, a to również dasz radę zmienić.

Zobacz też: Co warto jeść, kiedy dopada Cię stres?

Pokonaj własne stresory

  • A teraz weź swój notatnik i zapisz kilka własnych pomysłów. Poszukaj rozwiązania, znajdź kilka propozycji poprawek i zastanów się, jak mogą Ci one pomóc.
  • To ćwiczenie zachęci Cię do bardziej kreatywnego sposobu myślenia o stresorach, zamiast ich tolerowania.

Fragment pochodzi z książki „Jak korzystać z życia bez stresu. Od spiętego do luzaka w 100 dni” autorstwa Christine Wilding i Stephena Palmera (Wydawnictwo Helion, 2007). Publikacja za zgodą wydawcy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!