Kampania edukacyjna na temat komórek macierzystych – „Bezcenny Dar”
Ponad połowa Polaków nie słyszała o komórkach macierzystych i o możliwości ich wykorzystania w leczeniu ludzi. Kampania edukacyjny „Bezcenny dar” ma na celu zmienić te statystyki. Celem akcji jest zwiększenie świadomości wśród przyszłych rodziców, że przeszczepienie komórek jest rutynowym postępowaniem klinicznym.

Kampania edukacyjna na rzecz komórek macierzystych z krwi pępowinowej „Bezcenny Dar” przede wszystkim skierowana jest do przyszłych mam oraz ojców.
Brak wiedzy o komórkach macierzystych
W polskim społeczeństwie funkcjonuje wiele nieprawdziwych i nieaktualnych opinii na temat komórek macierzystych z krwi pępowinowej. Wyniki badania opinii publicznej „Wiedza na temat komórek macierzystych z krwi pępowinowej” pokazują, że 44 proc. badanych nie słyszała w ogóle o komórkach macierzystych, a ponad połowa nie słyszała i nie wie, w jaki sposób można je wykorzystać. Ponad 50 proc. nie wie również, że komórki macierzyste z krwi pępowinowej są wykorzystywane w leczeniu człowieka.
- Przed rozpoczęciem kampanii edukacyjnej na rzecz komórek macierzystych z krwi pępowinowej „Bezcenny Dar” przeprowadziliśmy badania, które potwierdziły potrzebę budowania świadomości przyszłych rodziców na temat komórek macierzystych i możliwości ich wykorzystania. Prawie połowa młodych dorosłych nie wie, jaki potencjał tkwi w tych drogocennych komórkach, których zdeponowanie daje rodzicom większe poczucie bezpieczeństwa – mówi Tomasz Baran, dyrektor
w PBKM.
Przeczytaj: Krew pępowinowa brata uratowała jej życie
Warsztaty edukacyjne w Warszawie
W ramach kampanii edukacyjnej na rzecz komórek macierzystych z krwi pępowinowej „Bezcenny Dar” zostaną zorganizowane warsztaty edukacyjne dla dziennikarzy i ginekologów pod wspólnym tytułem „Akademia Komórek Macierzystych”. Warsztaty mają na celu przybliżenie i pogłębienie wiedzy na temat komórek macierzystych z krwi pępowinowej oraz zaprezentowanie aktualnych badań i informacji dotyczących ich wykorzystania w leczeniu. Jednym z głównych elementów kampanii jest również piknik edukacyjny dla przyszłych rodziców, kobiet w ciąży oraz rodzin z dziećmi. Podczas spotkania będzie można otrzymać rzetelną wiedzę na temat krwi pępowinowej oraz skorzystać z porad ekspertów, m.in. hematologa i ginekologa. Piknik odbędzie się 9 lipca br. w Parku Pola Mokotowskie w Warszawie w godz. 11:00-16:00.
Ambasador kampanii - Dorota Paluszek tak mówi o swojej drodze edukacji na temat krwi pępowinowej:
- Dowiedziałam się o możliwości pobrania krwi pępowinowej będąc już w ciąży. Nie wahałam się ponieważ krew pobrana przy porodzie mojego syna mogła uzdrowić Dominikę. Uważam, że wielu rodziców zdecydowałoby się na zdeponowanie krwi pępowinowej jeśli tylko wiedziałoby, że istnieje taka możliwość i jakie właściwości mają komórki macierzyste z niej pochodzące. Obecnie poza rodzinnymi bankami istnieje możliwość zdeponowania krwi pępowinowej w publicznych bankach. Ta bezcenna krew może uratować czyjeś życie zamiast zostać zutylizowana po porodzie.
Zobacz też: Pierwszy przeszczep komórek macierzystych z banku krwi
Inicjatorem kampanii jest Polski Bank Komórek Macierzystych.
Więcej informacji o kampanii jest dostępnych na stronie www.bezcennydar.pl.
Źródło: Informacja prasowa/ ak