wapno na alergie fot. Adobe Stock

Wapno na alergię. Czy wapń faktycznie działa na objawy uczulenia?

Wapń jest bardzo ważnym makropierwiastkiem w organizmie, mimo to nie zaspokajamy zapotrzebowania na niego. Po wapń, potocznie zwany wapnem, często sięgamy, gdy pojawią się objawy alergii: wysypka, świąd, katar sienny, odczyn po ukąszeniu owada. Czy faktycznie wapń pomaga w leczeniu alergii?
/ 10.04.2020 13:08
wapno na alergie fot. Adobe Stock

Wapń dostarczamy organizmowi przede wszystkim z pożywieniem, głównie z mlekiem i jego przetworami. Wapń jest także przyswajalnym składnikiem leków i suplementów (potocznie zwany jest wtedy wapnem) i w tej formie sięgamy po niego często wtedy, gdy pojawią się objawy uczulenia: świąd skóry, odczyn po ukąszeniu owadawysypka alergiczna, katar sienny czy pieczenie i łzawienie oczu.

 Spis treści:

  1. Wapno na alergię – czy pomaga w leczeniu?
  2. Rola wapnia w organizmie
  3. Zapotrzebowanie na wapń u dzieci i dorosłych
  4. Niedobór i nadmiar wapnia
  5. Źródła i przyswajalność wapnia

Wapno na alergię – czy pomaga w leczeniu?

Stosowanie wapnia w leczeniu alergii nie jest rekomendowaną przez lekarzy metodą leczenia alergii. Choć z badań wynika, że niedobory wapnia w organizmie sprzyjają wielu problemom zdrowotnym, m.in. skłonności do alergii i wysypek. 

Konkretne badania nie potwierdzają skuteczności wapnia w zwalczaniu objawów uczulenia. Naukowcy z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego sprawdzili wpływ wapna na alergię w badaniu z udziałem 40 osób z alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa i spojówek lub astmą (albo obiema przypadłościami). Autorzy nie zaobserwowali różnicy w występowaniu objawów między grupą przyjmującą preparaty węglanu wapnia a placebo.

Podkreślili za to, że wapń nie tylko nie powinien być zalecany alergikomale powinno się odradzać jego podawanie w celu leczenia alergii, ponieważ może mieć negatywny wpływ na przyswajanie leków przeciwalergicznych, np. glikokortykosteroidów.

Skąd zatem wzięło się powszechne przekonanie o skutecznym działaniu wapnia na uczulenia? Wapń zmniejsza przepuszczalność ścian naczyń krwionośnych, może mieć działanie przeciwzapalne, stąd prawdopodobnie utarło się, że pomaga w zwalczaniu objawów alergii. 

Rola wapnia w organizmie

Wapń (Ca) ma za to niepodważalnie ważne zadanie w organizmie. Jest podstawowym składnikiem budulcowym kości, zębów i paznokci. U dorosłych osób stanowi ok. 1,5% masy ciała. W organizmie człowieka jest nie do zastąpienia:

  • wchodzi w skład kośćca,
  • wpływa na równowagę ciała,
  • jony wapnia przewodzą impulsy nerwowe, wpływają na kurczliwość tkanki mięśniowej, na pracę serca,
  • biorą udział w przyswajaniu żelaza,
  • nadzorują pracę wielu enzymów, m.in. odpowiedzialnych za krzepnięcie krwi i przemianę materii.

Zapotrzebowanie na wapń u dzieci i dorosłych

Dobowe zapotrzebowanie na wapń różni się w zależności od wieku. W poszczególnych grupach według norm Instytutu Żywności i Żywienia wynosi:

Niemowlęta:
do 0,5 roku: 200 mg
0,5-1 rok: 260 mg

Dzieci i młodzież:
1-3 lata: 700 mg
4-9 lat: 1000 mg
10-18 lat: 1300 mg

Mężczyźni:
19-65 lat: 1000 mg
Powyżej 65 lat: 1200 mg

Kobiety:
19-50 lat: 1000 mg
Powyżej 50 lat: 1200 mg

Ciężarne:
poniżej 19 lat: 1300 mg
powyżej 19 lat: 1000 mg

Matki karmiące:
Poniżej 19 lat: 1300 mg
Powyżej 19 lat: 1000 mg

Badania pokazują, że dieta Polaków jest uboga w wapń. Według dietetyków nie ma możliwości pokrycia dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek, jeśli nie spożywamy 2 szklanek mleka dziennie lub jego przetworów (serów, śmietany).

Dorośli przyjmują średnio 600-700 mg wapnia na dobę, co stanowi ok. 60% zapotrzebowania. Niski może być również stopień wchłaniania pierwiastka z przewodu trawiennego (10%-75% w zależności od wieku i stanu zdrowia). U zdrowych osób dorosłych przyswajanie jelitowe wapnia wynosi 30-40%. Te dane sugerują, że nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości.

Niedobór i nadmiar wapnia

Niedobór wapnia u dzieci objawia się:

  • krzywicą,
  • spowolnionym wzrostem.

Niedobór wapnia u osób dorosłych skutkuje:

Niedobór wapnia u osób dorosłych skutkuje:

Niedobory wapnia występują najczęściej u osób starszych. Wynikają z diety ubogiej w ten związek oraz ze słabszego wchłaniania wapnia w podeszłym wieku.

Nadmiar wapnia w organizmie prowadzi do:

Źródła i przyswajalność wapnia

Źródłami wapnia w pożywieniu są:

  • mleko i jego przetwory,
  • konserwy rybne zawierające kościec (szprotki, sardynki),
  • jaja,
  • niektóre produkty roślinne: pieczywo, mąki, kasze gruboziarniste, warzywa liściaste, orzechy, kakao.

Znaczenie ma nie tylko zawartość wapnia w produkcie, ale i jego przyswajalność. Ta jest najlepsza z produktów mlecznych i mleka. Z powodu zawartości fitynianów, błonnika i kwasu szczawiowego w produktach roślinnych, wapń wchłania się z nich w naszym organizmie znacznie słabiej niż z mleka.

W przyswajaniu wapnia pomagają fosfor, witamina D, cukier mleczny (laktoza), arginina.

Wchłanianie wapnia zmniejszają natomiast: kwas szczawiowy, fityniany, związki glinu, nadmiar tłuszczu w diecie, obniżona kwasowość soku żołądkowego.

Źródła:K. Matysiak, W. Feleszko, Aktualne spojrzenie na preparaty wapnia jako środki wspomagające leczenie przeziębienia i alergii,Standardy Medyczne/Pediatra, t. 14, 2017.
H. Ciborowska, A. Rudnicka, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

Leki i suplementy z wapniem możesz kupić on-line:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)