żelatyna na stawy fot. Adobe Stock

Żelatyna na stawy. Jak działa, w jakiej formie i dawce ją przyjmować?

Żelatyna dzięki zawartości kolagenu, który jest składnikiem chrząstek i kości, może działać korzystnie na stawy, przyspieszając ich regenerację, zmniejszając stan zapalny, obrzęk i ból. Zdania na temat leczniczego działania żelatyny w tym zakresie są jednak podzielone. Głównie ze względu na małą liczbę badań.
/ 22.12.2020 11:59
żelatyna na stawy fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Czym jest żelatyna?
  2. Żelatyna na stawy – korzyści
  3. Żelatyna na stawy – skutki uboczne
  4. Jak przyjmować żelatynę na stawy?

Czym jest żelatyna?

Żelatyna to naturalne rozpuszczalne białko uzyskiwane z kości, skóry i ścięgien zwierząt, głównie świń, w wyniku hydrolizy kolagenu. Po rozpuszczeniu w wodzie zmienia się w żel.

Jest stosowana nie tylko jako produkt spożywczy, ale również bardzo szeroko w przemyśle kosmetycznym. Żelatynę wykorzystuje się też w produkcji leków, głównie jako materiał powlekający kapsułkę.

Żelatyna znajduje również zastosowanie w medycynie. Jej zmodyfikowana forma jest np. wykorzystywana w leczeniu hipowolemii. Żelatyna jest składnikiem suplementów na stawy. A niektórzy przyjmują ją w tym celu w postaci rozpuszczonej w wodzie czystej żelatyny.

Żelatyna może ukrywać się pod nazwą hydrolizat kolagenu, hydrolizowany kolagen lub denaturowany kolagen.

Żelatyna na stawy – korzyści

Stawy to miejsca styku kości i ruchome połączenia między częściami szkieletu, są niczym łożyska maszyn, co sprawia, że w trakcie swojej pracy są narażone na tarcia i zużywanie. Z wiekiem, w wyniku nadwagi albo przeciążenia stawu, dochodzi do ścierania się powierzchni chrząstki. Ponadto wskutek niedoboru m.in. kolagenu oraz odwodnienia dochodzi do zmniejszenia ilości tzw. mazi stawowej, czyli ochronnego płynu wypełniającego przestrzenie w stawie, który zapobiega tarciu. Do prawidłowego działania stawów niezbędny jest zatem kolagen. Organizm produkuje go sam, ale może być też dostarczany z zewnątrz, np. w postaci żelatyny.

Żelatyna jest przez niektórych stosowana w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów, reumatoidalnego zapalenia stawów oraz osteoporozy, a także na ból stawów lub w celu szybszej regeneracji stawów po treningu.

Na rynku dostępne są suplementy zawierające żelatynę, które mają przede wszystkim służyć poprawie funkcjonowania stawów (chrząstek, kości), wzmocnieniu ich i regeneracji.

Badania na zwierzętach dowiodły, że suplementy z żelatyną zmniejszają obrzęk stawów w przebiegu reumatoidalnego zapalenia stawów.

W pracach naukowych stosuje się często określenie hydrolizat kolagenu (jest otrzymywany w wyniku hydrolizy żelatyny farmaceutycznej). Naukowcy sugerują, że jest to skuteczny środek o potencjalnym zastosowaniu w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów i osteoporozy. Ponadto jest wysoce bezpieczny i może być długotrwale stosowany.

Niestety jest niewiele naukowych dowodów na skuteczne działanie żelatyny na stawy, dlatego nie jest ona środkiem oficjalnie zalecanym w leczeniu.

Żelatyna na stawy – skutki uboczne

Żelatyna jest zaliczana przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) do substancji bezpiecznych. Nie wiadomo jednak, jak duże dawki żelatyny wpływają na organizm, gdy są stosowane przewlekle.

Eksperci z National Institutes of Health (NIH) zauważają, że ​​przyjmowanie żelatyny doustnie nie wiąże się z zagrożeniem dla zdrowia i dodają, że prawdopodobnie można bezpiecznie przyjmować do 10 g żelatyny przez okres do 6 miesięcy.

Żelatyna może powodować niewielkie dolegliwości ze strony układu pokarmowego:

Niektóre osoby mogą być uczulone na żelatynę.

Część ekspertów sugeruje też, że żelatyna może być skażona chorobami odzwierzęcymi. Nie odnotowano jednak jak na razie przypadków takich zachorowań po zjedzeniu żelatyny.

Jak przyjmować żelatynę na stawy?

Żelatynę najłatwiej przyjmować w formie galaretek, jednak te czasami zawierają jej niewiele (najlepiej sprawdzić, jaka jest ilość na etykiecie), dlatego poleca się raczej stosowanie żelatyny w formie proszku lub granulek do rozpuszczania w wodzie. Na rynku są również dostępne gotowe suplementy z żelatyną.

Żelatynę warto spożywać wraz z dużymi dawkami witaminy C, ponieważ ta bierze udział w syntezie kolagenu przez organizm.

Jak przyjmować czystą żelatynę na stawy? Rozpuść w wodzie 10 g żelatyny (2-3 łyżeczki), dodaj witaminę C i taki napój wypijaj raz dziennie przez kilka tygodni. Żelatynę można dodawać do jogurtu, płatków owsianych, do napojów, można połączyć ją z miodem lub sokiem z cytryny, aby poprawić jej smak.

Nie ma zalecanej dobowej dawki żelatyny, dlatego najlepiej tę kwestię wcześniej przedyskutować z lekarzem lub farmaceutą. Zapotrzebowanie może być zależne od wieku, stanu zdrowia oraz poziomu aktywności fizycznej.

Więcej na temat zdrowia stawów:
Dieta na chore stawy – co jeść, a czego unikać?
Zwyrodnienie stawów - przyczyny i objawy choroby, metody leczenia
Dieta na mocne stawy – co jeść w przypadku kontuzji?
Ból stawów - jak stosować ciepłe i zimne okłady
Stawy do naprawy – jak rozpoznać zwyrodnienie?
Jak rozruszać stawy - 8 prostych ćwiczeń
Leczenie stawów - naturalny lek na stawy
Bóle stawów – jak ich uniknąć?
Endoprotezoplastyka – gdy staw jest do wymiany
Dna moczanowa – choroba stawów. Objawy, badania, zdjęcia, leczenie podagry

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!