siemię lniane na jelita fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Jak działa siemię lniane na jelita? To doskonały środek na zaparcia i nie tylko

Siemię lniane przede wszystkim koi jelita i pomaga pozbyć się zaprać. To jednak nie są jedyne pozytywne właściwości siemienia lnianego dla jelit. Nasiona lnu zawierają prebiotyki, które odżywiają bakterie jelitowe, a do tego zdrowy błonnik rozpuszczalny, który tworzy charakterystyczny śluz.
/ 25.11.2021 10:07
siemię lniane na jelita fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Siemię lniane koi jelita, pobudza je do ruchu i w konsekwencji ułatwia wypróżnianie. To nie jedyne zalety siemienia lnianego w kontekście poprawy zdrowia jelit. Siemię lniane odżywia też bardzo ważne bakterie jelitowe. Właściwości siemienia lnianego są bardzo szerokie.

Spis treści:

  1. Jak działa siemię lniane na jelita?
  2. Błonnik z siemienia lnianego dla zdrowia
  3. Siemię lniane jako prebiotyk
  4. Siemię lniane na jelita - jak stosować?

Jak działa siemię lniane na jelita?

Zarówno siemię lniane w całości, jak i mielone siemię lniane i olej lniany, świetnie wpływają na zdrowie jelit. To zasługa kilku ważnych substancji obecnych w siemieniu lnianym:

  • Prozdrowotnych i przeciwzapalnych kwasów omega-3.
  • Błonnika rozpuszczalnego tworzącego się wokół ziarenek siemienia lnianego po zalaniu go wodą.
  • Siemię lniane zawiera lignany, prozdrowotne antyutleniacze.

Wszystkie te związki powodują bardzo pozytywny wpływ dodatku siemienia lnianego do diety, szczególnie w kontekście zdrowia jelit.

Kleik z siemienia lnianego, tworzący się po zalaniu nasionek lnu wodą, ma bardzo przyjazną strukturę dla jelit i całego układu pokarmowego. Z tego powodu poleca się stosowanie siemienia lnianego przy różnorodnych problemach pokarmowych:

  • zaparciach,
  • refluksie,
  • wrzodach żołądka i dwunastnicy,
  • chorobach zapalnych jelit,
  • zapaleniu śluzówki jelit,
  • aftach jamy ustnej,
  • hemoroidach.

Błonnik z siemienia lnianego dla zdrowia

Siemię lniane to przede wszystkim bogate źródło błonnika nierozpuszczalnego. Ten rodzaj błonnika ułatwia wypróżnianie, gdyż nawilża masy kałowe w jelicie, a jednocześnie przyspiesza ich poruszanie. 

To jednak nie są jedyne zalety błonnika z siemienia lnianego. W niedawno opublikowanych badaniach naukowcy zauważyli jeszcze więcej pozytywnych efektów diety bogatej w błonnik lniany.

Przeprowadzili badania z wykorzystaniem myszy. Myszy podzielono na 4 grupy: karmione dietą bez błonnika, z błonnikiem sojowym, z błonnikiem celulozowym i błonnikiem z siemienia lnianego. Najkorzystniej wypadła grupa karmiona błonnikiem lnianym. Myszy z ostatniej grupy były bardziej aktywne fizyczne, miały więcej energii, niższy poziom cukru we krwi, a na dodatek nie przejadały się i ważyły mniej, niż myszy z innych grup.

Naukowcy spekulują, że to dzięki prebiotycznym właściwościom błonnika z siemienia lnianego. Oczywiście badania z udziałem myszy nie mogą być w 100% przekładane na ludzi, jednak wyniki są obiecujące i prawdopodobnie ludzie też bardzo korzystają na wzbogaceniu diety w siemię lniane.

Z naszych badań wynika, że wokół otoczki siemienia lnianego pokrytej śluzem pojawiają się korzystne bakterie fermentujące błonnik. Produkty fermentacji to przede wszystkim bardzo zdrowe i odżywiające ściany jelita kwasy tłuszczowe.

- komentują naukowcy w podsumowaniu swojej pracy badawczej. 

Siemię lniane jako prebiotyk

Jeśli będziesz miała wskazać produkty korzystne dla zdrowia bakterii jelitowych, na pewno przyjdą ci do głowy wszystkie produkty fermentowane: kiszona kapusta, kiszone ogórki, sok z kiszonej kapusty i kefir. Okazuje się jednak, że (choć zdrowe), to nie te związki wywierają największy wpływ na jelita i bakterie je zasiedlające.

Znacznie ważniejszym czynnikiem poprawiający różnorodność i skład flory jelitowej, jest dostarczanie prebiotyków, czyli po prostu pożywienia dla bakterii. Musisz dbać o bakterie obecne w twoim jelicie, a nie tylko skupiać się na wprowadzaniu nowych np. z probiotykami.

Siemię lniane jest idealnym prebiotykiem. Wspiera dzięki temu zdrowie jelit i warto spożywać je, nawet jeśli nie masz problemów z zaparciami.

Siemię lniane na jelita - jak stosować?

Jak pić siemię lniane? Wszystko zależy od celu, w jakim je stosujesz. Jeśli chcesz skorzystać z wszystkich zalet zdrowotnych siemienia, koniecznie miel je samodzielnie i jedz w mielonej postaci.

Siemię lniane działa lepiej i łagodniej na jelita w postaci skleikowanej. Odstaw nasiona namoczone wodą lub innym płynem na kilkanaście minut i dopiero potem wypij je, lub dodaj do posiłku.

Najbardziej skorzystasz z właściwości siemienia lnianego jeśli po prostu zaczniesz dodawać je do codziennej diety. 

Dodawaj siemię do:

  • jogurtu,
  • koktajli,
  • owsianek,
  • sałatek,
  • posypuj nim kanapki.

Siemię lniane na zaparcia

Jeśli zależy ci najbardziej na pozbyciu się zaparć, zastosuj siemię w konkretny sposób:

  • 2-3 łyżeczki siemienia lnianego zalej kilkoma łyżkami wody.
  • Odstaw je na przynajmniej 10 minut.
  • Wypij siemię samo lub dodaj do innego napoju (kefiru, jogurtu, mleka) i koniecznie popij je pełną szklanką wody.
  • Siemię lniane możesz mieszać z babką płesznik, która też ma właściwości przeczyszczające.

Źródła:

Tulika Arora, Olga Rudenko, Kristoffer Lihme Egerod, Anna Sofie Husted, Petia Kovatcheva-Datchary, Rozita Akrami, Mette Kristensen, Thue W. Schwartz, Fredrik Bäckhed. Microbial fermentation of flaxseed fibers modulates the transcriptome of GPR41-expressing enteroendocrine cells and protects mice against diet-induced obesity. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism, 2018; DOI: 10.1152/ajpendo.00391.2018

Czytaj także:
Zioła szwedzkie – zastosowanie, właściwości, skład
Jagody leśne i borówki amerykańskie - właściwości zdrowotne
Właściwości zdrowotne agrestu - 8 powodów dla których warto go jeść

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!