Białe plamy na paznokciach fot. Adobe Stock

Białe plamy na paznokciach - skąd się biorą i co oznaczają?

Białe plamki na paznokciach to dolegliwość, której nie należy bagatelizować. Białe paznokcie mogę być objawem braku odpowiednich witamin, a w niektórych przypadkach nawet poważnej choroby.
/ 02.01.2020 15:04
Białe plamy na paznokciach fot. Adobe Stock

Białe plamki na paznokciach to problem, z którym boryka się wiele z nas. Zmiana ma nawet swoją nazwę. To leukonychiaNazwa ta pochodzi od greckich słów "leuko" - biały oraz "onyx" - paznokieć. Może dotyczyć zarówno paznokciu u rąk, jak i u nóg. Zdarza się, że białe plamy pojawiają się na jednym paznokciu, częściej jednak namnażają się i pokrywają większość płytek

Tzw. białe paznokcie często dotyczą dziewczyn, które regularnie przedłużają płytkę np. metodą akrylowąCzasem zdarza się jednak, że przyczyna białych plam jest dużo poważniejsza i dotyczy niedoboru witamin, a nawet groźnych chorób.

Białe plamki na paznokciach - przyczyny 

Leukonychia prawdziwa 

W przypadku leukonychii prawdziwej białe plamki na paznokciach pojawiają się w wyniku uszkodzenia łożyska. Jego główną funkcją jest odżywianie i podtrzymywanie paznokcia. Łożysko może zostać uszkodzone z powodu nadmiaru wapnia w organizmie (hiperkalcemia) lub poprzez zatrucie metalami ciężkimi. Zdarza się również, że uszkodzone łożysko paznokcia towarzyszy innym chorobom. To: 

Leukonychia pozorna

Dotyczy uszkodzenia tkanek znajdujących się pod paznokciem. Do uszkodzenia dochodzi najczęściej z powodu: 

  • trądu, 
  • chorób nerek, 
  • marskości wątroby, 
  • nadpotliwości,
  • niedoboru albumin - to główne białka surowicy krwi, które produkowane są w wątrobie. 

Pseudoleukonychia 

W tym przypadku białe plamki na paznokciach powstają z powodów mechanicznych. Najczęściej są to nieprawidłowo wykonane zabiegi kosmetyczne - przedłużanie paznokci, manicure hybrydowy czy piłowanie paznokci. Czasem białe plamy mają również związek z używanym lakierem lub nabłyszczaczem paznokci. Inne przyczyny pseudoleukonychii:

Niedobory witamin, mikroelementów i makroelementów 

Białe plamy najczęściej świadczą o niedoborze lub nadmiarze wapnia w organizmie. Zdarza się jednak, że są efektem braku także innych składników:

  • cynku, 
  • żelaza, 
  • potasu, 
  • krzemu, 
  • magnezu, 
  • witamin z grupy A i B,
  • białka.

Białe plamki na paznokciach - jak się ich pozbyć?

Aby skutecznie walczyć z białymi paznokciami przede wszystkim należy poznać ich przyczynę. Początkowo warto zbadać poziom makroelementów i mikroelementów w organizmie. Bez tego nie należy przyjmować żadnych suplementów diety, ponieważ możemy doprowadzić np. do nadmiaru danego pierwiastka w organizmie.

Z kolei gdy już wiemy, jakich dokładnie substancji brakuje naszemu organizmowi, uzupełnienie ich zwykle okazuje się wystarczające.

Walka z białymi paznokciami w przypadku, gdy są one efektem choroby (np. łuszczycy, grzybicy, chorób nerek czy wątroby) polega na leczeniu głównego schorzenia. W przypadku uszkodzeń mechanicznych nie istnieje żaden sposób na szybkie pozbycie się plamek. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i poczekać, aż same znikną. 

Nie ma również wątpliwości, że w dużo lepszej sytuacji są kobiety, które z powodów estetycznych mogą pomalować paznokcie na ciemny kolor, co sprawi, że białe plamy staną się niewidoczne na czas leczenia czy przyjmowania suplementów diety. 

Odpowiednia dieta

Zdarza się również, że białe plamki na paznokciach (zwłaszcza te w początkowej fazie) znikają tuż po wprowadzeniu do naszego jadłospisu określonych produktów. Warto zadbać, aby spożywane przez nas posiłki były bogate w: 

  • Witaminy z grupy B. Znajdziemy je przede wszystkim w zielonych warzywach liściastych oraz w rybach, drożdżach i jajkach. Osoby spożywające mięso powinny pamiętać również, aby w ich menu znalazła się wątróbka. 
  • Cynk. Głównym źródłem cynku jest mięso. Znajdziemy go również w ostrygach, nabiale, roślinach strączkowych (zwłaszcza w zielonym groszku, białej fasoli i grochu) oraz w gorzkiej czekoladzie i kakao. 
  • Żelazo. Najlepsze źródła żelaza to: szpinak, jarmuż, sezam, mak, soczewica, kasza gryczana, pestki dyni i natka pietruszki. 
  • Wapń. Należy szukać go przede wszystkim w nabiale oraz w awokado, soi, figach suszonych i migdałach. 

Więcej o witaminach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu:
Witamina D - właściwości i objawy niedoboru
Witamina A - działanie i występowanie

Na co pomaga niacyna (witamina B) - rola w organizmie i źródła

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)