puchnięcie przed okresem fot. Adobe Stock, Rostislav Sedlacek

Puchnięcie przed okresem. Dlaczego wzrasta waga przed miesiączką i jak temu zaradzić?

Puchnięcie przed okresem jest spowodowane zmianami hormonalnymi w cyklu menstruacyjnym oraz zatrzymaniem wody w organizmie. Wzrost wagi w tym czasie jest u wielu kobiet naturalnym zjawiskiem. Na szczęście istnieją sposoby na zmniejszenie dolegliwości związanych z obrzękami i uczuciem ciężkości przed miesiączką.
/ 02.08.2022 17:02
puchnięcie przed okresem fot. Adobe Stock, Rostislav Sedlacek

Wiele kobiet przed miesiączką dostrzega u siebie znaczny wzrost wagi. Puchną im nogi, czasami pojawiają się obrzęki powiek, czują się ociężałe. Dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić?

Spis treści: 

  1. Puchnięcie przed okresem - przyczyny
  2. Puchnięcie przed okresem - co zrobić?

Puchnięcie przed okresem - przyczyny

Puchnięcie przed okresem i wzrost wagi występują często u kobiet w wieku reprodukcyjnym i są naturalnym zjawiskiem. Wynikają z zatrzymywania płynów w organizmie wskutek zmian hormonalnych występujących w czasie fazy lutealnej cyklu miesiączkowego (faza ta trwa od owulacji do miesiączki). Wzrasta wtedy poziom progesteronu i gwałtownie maleje przed okresem. Zmienia się też poziom estrogenu. 

Kiedy poziom estrogenu jest wyższy, nasze ciała mają tendencję do zatrzymywania wody. Progesteron, który jest wysoki w drugiej połowie cyklu, może spowolnić pracę przewodu pokarmowego, co również powoduje wzdęcia lub uczucie pełności
- wyjaśnia dr Meggie Smith, położnik-ginekolog z Uniwersytetu Południowej Kalifornii na portalu Women's Health.

Największe obrzęki kobiety mogą zauważyć w pierwszym dniu miesiączki, jednak puchnięcie ciała może pojawiać się w ciągu kilku dni przed okresem. Miesiączkowe obrzęki mogą ustąpić dopiero po kilku dniach trwania okresu. 

Niektóre kobiety skarżą się na występujące w tym czasie obrzęki (szczególnie nóg i twarzy), wzrost wagi oraz gwałtowne wahania nastroju, a także wzdęcia i uczucie ciężkości. Często te symptomy są związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego

Puchnięcie przed okresem - co zrobić?

Dobra wiadomość jest taka, że z puchnięciem przed okresem da się coś zrobić. Aby zapobiegać przybieraniu na wadze, trzeba zwrócić uwagę na odżywianie oraz aktywność fizyczną. Z doraźną pomocą przyjdą zioła, które pozwolą usunąć z organizmu nadmiar płynów.

Dieta na puchnięcie przed okresem

Jeśli chodzi o dietę, to przed miesiączką ważne jest unikanie produktów zatrzymujących wodę w organizmie, zwłaszcza słonych przekąsek. W drugiej fazie cyklu należy zredukować ilość spożywanej soli, a do diety włączyć pokarmy bogate w potas (banany, pomidory). Badania dowodzą, że odpowiednia podaż potasu przed okresem łagodzi objawy PMS i zwiększa poziom energii. Potas działa też moczopędnie, zapobiegając gromadzeniu wody w organizmie. Skoro przed miesiączką dokucza nam brzuch jak balon, to naturalnie należy unikać wzdymających produktów, jak kalafior, brokuły, brukselka, kapusta, gazowane napoje, które mogą tylko pogorszyć samopoczucie.

Zioła na puchnięcie przed okresem

W celu zapobiegania wzrostowi wagi przed miesiączką polecane są zioła o działaniu moczopędnym:

  • liść brzozy,
  • liść pokrzywy,
  • korzeń i owoc pietruszki,
  • ziele skrzypu polnego,
  • ziele nawłoci,
  • korzeń lubczyku,
  • mniszek lekarski.

Można pić je w formie naparów, odwarów, czasami dostępne są też gotowe soki (np. sok z pokrzywy lub sok z brzozy).

Suplementy na puchnięcie przed okresem

Na puchnięcie przed okresem można zastosować preparaty magnezu. Magnez zmniejsza zatrzymywanie wody i wpływa korzystnie na działanie układu nerwowego, dzięki czemu może łagodzić objawy PMS, takie jak drażliwość. Zanim jednak zdecydujesz się na regularną suplementację, powinnaś skonsultować się z lekarzem.

Sport na puchnięcie przed okresem

W trwającym 6 miesięcy badaniu opublikowanym na łamach pisma Fertility and Sterility dowiedziono, że umiarkowany wysiłek fizyczny przed miesiączką zmniejsza zatrzymywanie wody. Ta i inne prace jasno sugerują, że aktywność fizyczna przed miesiączką może zapobiegać puchnięciu i poprawiać samopoczucie w drugiej połowie cyklu. 

Istnieją także doniesienia dowodzące, że techniki relaksacyjne, takie jak ćwiczenia oddechowe, medytacja, joga i masaże, mogą zmniejszyć objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Jeśli nic ci nie pomaga albo twoje dolegliwości nasilają się z każdym cyklem, skontaktuj się z ginekologiem. 

Źródła:
C.P. White i inni, Fluid Retention over the Menstrual Cycle: 1-Year Data from the Prospective Ovulation Cohort, doi: 10.1155/2011/138451,
J.C. Prior i inni, Conditioning exercise decreases premenstrual symptoms: a prospective, controlled 6-month trial, doi: 10.1016/s0015-0282(16)59045-1,
Water retention: Relieve this premenstrual symptom, Mayo Clinic.

Czytaj także:
Co może być przyczyną nagłego obrzęku twarzy? Sposoby leczenia opuchlizny
Opuchnięte kostki – co robić? Sposoby na obrzęki kostek
Obfite miesiączki - jak je rozpoznać i co zrobić, gdy się pojawią?
Jak przyspieszyć okres? Te sposoby pomogą, gdy chcesz zmienić termin miesiączki
Skrzepy podczas okresu – o czym świadczą i kiedy powinny zaniepokoić?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!