Niedoczynność tarczycy dieta fot. Adobe Stock

Niedoczynność tarczycy dieta – najważniejsze zasady

Dieta w niedoczynności tarczycy reguluje pracę tarczycy i łagodzi objawy choroby. Stwórz jadłospis na bazie nieprzetworzonych produktów. Nie odstawiaj laktozy i glutenu bez konsultacji z lekarzem.
Barbara Dąbrowska / 12.12.2019 11:15
Niedoczynność tarczycy dieta fot. Adobe Stock

Spis treści:

Niedoczynność tarczycy to stan, w którym tarczyca produkuje niewystarczającą ilość hormonów – tyroksyny i trójjodotyroniny. Każda komórka ludzkiego ciała wyposażona jest w receptory dla hormonów tarczycy, dlatego objawy niedoczynności są zróżnicowane i dotyczą całego ciała. Niedoczynność tarczycy często związana jest z chorobą Hashimoto.

Dieta w niedoczynności tarczycy jest bardzo ważna, choć nie leczy samej choroby. Jej zadaniem jest:

  • łagodzenie objawów niedoczynność tarczycy,
  • wpływ na odpowiednie przyswajanie leków,
  • ograniczenie stanu zapalnego w tarczycy (szczególnie w chorobie Hashimoto),
  • regulacja pracy tarczycy.

Niedoczynność tarczycy a dieta – zasady

Podstawowe zasady diety w niedoczynności tarczycy są zbieżne z założeniami zdrowej diety. Jednak występowanie niedoczynności tarczycy bardzo często łączy się z:

  • podwyższonym stężeniem cholesterolu,
  • nadciśnieniem tętniczym,
  • insulinoopornością i podwyższonym stężeniem cukru we krwi,
  • przewlekłymi zaparciami.

Jak komponować jadłospis w niedoczynności tarczycy?

1. Podstawę diety stanowią warzywa (3/4 ilości) i owoce (1/4 ilości). Każdego dnia jedz minimum 900 g warzyw i owoców. Dzięki temu dostarczasz odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego (łagodzi zaparcia) i naturalnych przeciwutleniaczy (zmniejszają stan zapalny w tarczycy).

2. Każdy posiłek główny powinien zawierać węglowodany złożone np. chleb razowy, gruboziarniste kasze, pełnoziarniste płatki, razowy makaron. Dzięki nim utrzymasz stałe stężenie cukru we krwi.

3. Śniadanie, obiad i kolację uzupełniaj o źródło pełnowartościowego białka. Znajdziesz je w chudym mięsie, rybach morskich (dodatkowo zawierają przeciwzapalne kwasy omega 3) czy w warzywach strączkowych.

4. Ogranicz do minimum tłuszcz zwierzęce, które podnoszą poziom cholesterolu. Stawiaj na oleje roślinne – oliwę z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany (tylko na zimno!).

5. Wyeliminuj wysoko-przetworzone słodycze i słodzone napoje gazowane.

6. Sól zastępuj świeżymi ziołami.

Na temat diety w niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto krąży wiele mitów. Sprawdź, które zasady rzeczywiście warto brać pod uwagę.

Laktoza a niedoczynność tarczycy

Nietolerancja laktozy bardzo często współistnieje z chorobą Hashimoto (nawet u ok. 80% osób). Eliminuj laktozę tylko wtedy, gdy masz objawy nietolerancji laktozy. Pamiętaj, że nietolerancja laktozy nie wymaga rezygnacji ze wszystkich produktów mlecznych. Wystarczy kupować te „bez laktozy”.

Niedoczynność tarczycy jadłospis
fot. Adobe Stock

Gluten a niedoczynność tarczycy

Osoby z niedoczynnością tarczycy nie powinny odstawiać glutenu na własną rękę. Produkty zawierające gluten są także źródłem witamin z gr. B i błonnika pokarmowego. Jeśli podejrzewasz, że masz problemy z trawieniem glutenu skonsultuj się z gastrologiem. Zarówno celiakia, jak i choroba Hashimoto należą do grupy chorób autoimmunologicznych i często występują „w parach”. Jednak, aby potwierdzić celiakię należy wykonać pełną diagnostykę.

Diety specjalne w niedoczynności tarczycy

Nie udowodniono, by jakakolwiek dieta specjalna przynosiła korzyści w leczeniu niedoczynności tarczycy. Dieta paleo, dieta dr Dąbrowskiej, protokół autoimmunologiczny, dieta SCD to tylko kilka z diet, które w internecie polecane są na niedoczynność tarczycy. Trzymaj się od nich z daleka, bo w większości przypadków są to diety niedoborowe. Najskuteczniejsze diety w niedoczynności tarczycy to dieta śródziemnomorska i dieta DASH.

Warzywa kapustne w niedoczynności tarczycy

Warzywa kapustne (mp. kapusta, brokuł, jarmuż, kalarepa, brukselka) zawierają tzw. goitrogeny - substancje, które mają działanie wolotwórcze. Ich szkodliwe oddziaływanie ma miejsce wtedy, gdy jednocześnie cierpisz na niedobór jodu. W Polsce od wielu lat sól jest jodowana, a jej niedobory występują rzadko. Goitrogeny to substancje lotne, a obróbka cieplna w znacznym stopniu zmniejsza ich ilość. Masz ochotę na kalafiora? Jedz śmiało, ale wcześniej go ugotuj!

Produkty sojowe w diecie przy niedoczynności tarczycy

Soja i produkty sojowe mogą pogarszać wchłanianie leków tarczycowych i powodować konieczność ich zwiększenia dawki. Nie musisz jednak całkowicie z nich rezygnować. Wystarczy, że zachowasz minimum 2 godzinny odstęp między przyjęciem leku a posiłkiem z dodatkiem soi.

Składniki utrudniające wchłanianie tyroksyny

Do innych składników pogarszających wchłanianie tyroksyny (syntetyczny hormon tarczycy) należą wapń i błonnik pokarmowy, a także katechiny z kawy lub herbatyJeśli leki przyjmujesz rano zadbaj o to, by twoje śniadanie zawsze zawierało podobną ilość błonnika pokarmowego. Popijaj je herbatą owocową. Produkty mleczne jedz min 2 godziny po przyjęciu leku.

Kasza jaglana a niedoczynność tarczycy

Kasza jaglana (proso) zawiera związki, które mogą blokować pracę tarczycy. Jednak, żeby tak się stało trzeba ją jeść w dużych ilościach. Kasza jaglana sprzyja niedoczynności tarczycy, ale tylko w rejonach tropikalnych, gdzie jest głównym składnikiem pożywienia. W obszarach tych jednocześnie występuje powszechny niedobór jodu, który dodatkowo pogarsza stan tarczycy. Spokojnie możesz jeść jaglankę na śniadanie.

Suplementy w niedoczynności tarczycy

Nie ma stałego zestawu suplementów, który byłby polecany osobom z niedoczynnością tarczycy. Indywidualną suplementację zawsze ustalaj z endokrynologiem. Do najczęściej zalecanych suplementów należą:

Dowiedz się więcej o niedoczynności tarczycy:
Niedoczynność tarczycy w ciąży - jak urodzić zdrowe dziecko?
Czy niedoczynność tarczycy uniemożliwia odchudzanie?
Leczenie niedoczynności tarczycy

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/06.04.2020 09:25
Na niedoczynność tarczycy choruję od 5 lat .Raz lepiej ,raz gorzej. Testowałam różne suplementy ,ostatnio Peobon na bazie tarczycy bajkalskiej i kilku witamin które są nam potrzebne .Preparat poleciła mi moja internistka