serotonina fot. Adobe Stock

Serotonina - dlaczego jest dla nas taka ważna? Objawy niedoboru

Serotonina (hormon szczęścia) jest neuroprzekaźnikiem, który wpływa na wiele procesów w organizmie. Skutki niedoboru serotoniny to obniżenie nastroju, problemy ze snem, agresja.
Marta Słupska / 23.01.2020 13:05
serotonina fot. Adobe Stock

Serotoninę potocznie nazywamy hormonem szczęścia. Słusznie, ponieważ jej niedobór prowadzi zarówno do obniżenia nastroju, jak i problemów ze snem oraz zwiększoną agresją.

Spis treści:

  1. Co to jest serotonina?
  2. Funkcje serotoniny
  3. Niedobór serotoniny
  4. Jak podnieść poziom serotoniny?

Co to jest serotonina?

Serotonina to neuroprzekaźnik wytwarzany w ośrodkowym układzie nerwowym (a dokładniej: w szyszynce), a także błonie śluzowej jelita i płytkach krwi. Serotonina pośredniczy w przekazywaniu informacji pomiędzy komórkami w mózgu.

Noworodki mają najwyższy poziom serotoniny, potem spada podczas okresu dojrzewania, a później ponownie wzrasta. Mężczyźni mają 20-30% większy poziom serotoniny niż kobiety.

Funkcje serotoniny

Serotonina wpływa na nasze samopoczucie, sen i apetyt, a także popęd seksualny, menstruację i dojrzewanie. Jej funkcją jest też regulacja krwi, a także jej krzepnięcia. Serotonina ponadto zwiększa wydzielanie śluzu – zapobiega więc wrzodom żołądka i dwunastnicy. Co więcej, powoduje też skurcz mięśni gładkich i reguluje motorykę przewodu pokarmowego.

Niedobór serotoniny

Objawy niedobory serotoniny są dosyć rozległe. Jeśli mamy za mało serotoniny, to:

  • jesteśmy bardziej podatni na odczuwanie bólu, np. częściej cierpimy na migreny,
  • jesteśmy rozdrażnieni,
  • odczuwamy zmęczenie,
  • mamy słabą koncentrację,
  • jesteśmy agresywni,
  • mamy zły nastrój,
  • jesteśmy apatyczni,
  • mamy problemy ze snem (zobacz przyczyny bezsenności).

Jednym z poważniejszych skutków niedoboru serotoniny jest depresja.

Jak podnieść poziom serotoniny?

Serotonina powstaje z tryptofanu, czyli aminokwasu egzogennego. Taki aminokwas nie jest wytwarzany w ludzkim organizmie, musimy go więc dostarczać z zewnątrz w postaci odpowiedniej diety. Co więc jeść?

Eksperci polecają produkty bogate w tryptofan:

  • banany,
  • mięso z kurczaka i indyka,
  • ser,
  • jajka,
  • fasolę.

Tryptofanowi trzeba jednak pomóc, by został wchłonięty i przekazany do krwiobiegu. Wspomaga to zwiększenie produkcji insuliny w organizmie. Tę zaś pobudza zjedzenie węglowodanów, czyli cukrów. Te proste, takie jak słodycze, działają szybko, ale na krótko – najlepiej więc jeść węglowodany złożone, takie jak kasze, otręby, pieczywo razowe czy kukurydzę.

Poza tym warto postawić na pokarmy, które są potrzebne do syntezy serotoniny: kiełki, brokuły, brązowy ryż, kasze i pieczywo razowe.

Na podniesienie poziomu serotoniny dobrze wpływa też:

  • bliskość fizyczna i seks,
  • jedzenie czekolady,
  • regularna aktywność fizyczna.

Więcej o wpływie hormonów na organizm:Jakie działanie ma melatonina?Luteina dopochwowa i doustna. Jaką funkcję pełni ten hormonHormon stresu: objawy działania kortyzolu + jak go obniżyć?Adrenalina – do czego jest nam potrzebna?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!